vrijdag 17 maart 2017

32 weken zwanger

En er is weer een week voorbij gevlogen.
Het was lekker weer, tijd om de zomerjassen op te zoeken. 's-morgens gaan de kinderen in de winterjas weg en 's-middags in hun zomerjas. Dat is dan het voordeel als je thuis luncht natuurlijk!
Uiteraard heeft ook Nathan lekker van het mooie weer mogen genieten.
Hij is mee geweest als Papa Bauke ging uitlaten bijvoorbeeld.
Of de kinderen gingen lekker een rondje om het huis wandelen met hem.
Of we zetten hem in de schommel, en dan heerlijk laten duwen natuurlijk.

Vandaag gingen we ook naar de chirurg om Nathan zijn dossier af te laten sluiten. Zo gaat dat dan. Je moet je gezicht laten zien, ze bekijken het ledemaat wat de kwetsuur betrof en als alles goed is gaat het dossier dicht. Zo ook nu. We waren dit keer nog geen half uur in het ziekenhuis! En dan tel ik daarbij op dat ik nog naar de wc moest natuurlijk én we hebben nog maar even een banaan gegeten, want de afspraak was rond 10 uur. Maar het is wel fijn dat we dat brekebeen avontuur weer konden afsluiten.

Afgelopen dinsdag hadden we ook een druk dagje. Toen gingen Freddy en ik samen terug naar de echoscopiste om te laten bekijken wat de positie van de placenta nu is. Mijn gevoel klopte en de placenta zit links onderin en vooraan de buik. Maar gelukkig is deze wel omhoog geschoven en zit dus niet in de weg van de baarmoedermond. En dat is goed nieuws! want nu kan ik gewoon de bevalling in zonder dat er daar rekening mee moet worden gehouden, of erger nog dat het een keizersnede moest worden.

Ook hebben we uiteraard even naar de baby gekeken en die was lekker in beweging.
Op de foto zie je mooie bolle wangen en dat is wel een verschil met de 20 weken echo, toen zat er nog amper vet op de botten.
Wat je ook kon zien was haar op het hoofd... en als je dat nu al kan zien dan heeft het echt al een mooie bos... dus wie weet kunnen we na de bevalling meteen al gaan invlechten enzo... we zijn heel erg benieuwd!

Ook is de bovenbeenlengte, buikomtrek en hoofdomtrek gemeten. De laatste twee zijn gemiddeld en de eerste bovengemiddeld.
Dus ook dit kindje wordt mooi lang!
Geschat gewicht was ook bovengemiddeld namelijk 1949 gram, terwijl de weekberichtjes met 32 weken praten over 1700 gram.
Al met al geen klein en dun babytje maar een volle lange dame/knul.
Uiteraard zijn dat de verwachtingen dus we zullen zien hoe het gaat.
En dan gaan we er er ook van uit dat de bevalliing niet eerder is dan de uitgerekende datum.
Dat alles laten we over aan God en Zijn wijs raadsbesluit.

Uiteraard konden we het niet laten om even een vergelijking te trekken tussen de 20 weken echo van deze baby en die van Nathan. Om te zien of deze resultaten vergelijkbaar waren.
Bij deze baby is de breedte van de schedel meer, de hoofdomtrek meer, de kleine hersenen gelijk, de buikomtrek minder, de lengte van het bot in het bovenbeen meer én het geschat gewicht meer.
Nu zijn dat natuurlijk maar gegevens die gemeten zijn met een echo. Heel precies kan dit natuurlijk niet.
Maar het lijkt er in elk geval op dat deze baby niet kleiner zal zijn dan Nathan bij de geboorte was. Misschien alleen wat dunner?
Afijn, zoals gezegd zullen we het vanzelf wel zien. Gelukkig gaan wij daar niet over.

We zijn dinsdag ook nog even naar de verloskundige geweest. Alles goed en wel en heerlijk naar de hartslag kunnen luisteren. Mijn ijzergehalte is gemeten en die was 7,2. Bloeddruk was ook goed maar ben ik vergeten te onthouden... Ze merkte trouwens op dat ze links duidelijk de rand van de baarmoeder kon voelen en rechts niet. Dat geeft dus aan dat de baarmoeder naar rechts helt zeg maar. En dat verklaart dan weer dat ook deze keer er altijd rechts een kont uitsteekt... ach ja, deze baby hoort er nu ook al weer helemaal bij dus!

De baby is ongeveer 40 cm lang en weegt tussen de 1700 en 2200 gram. Dat is de originele tekst. Ik las ergens dat je de bovenbeen lengte maal 7 moet doen voor de geschatte lengte, en dan kom je op 45 cm uit... En het gewicht zal nu dus echt wel boven de 1900 gram zitten.

De buikomvang is geen 26 cm maar 28 cm en het bovenbeen is ongeveer 6,5 cm. Als het een jongetje is dan zijn nu de ballen ingedaald. Als het goed is dan.

De ruimte in mijn buik wordt steeds beperkter en dat weerhoud de baby er niet van lekker te blijven bewegen. Al zal die het zwemmen wel missen, aan de bewegingen te voelen is het ook nu weer een echte atleet. Als ik nu 's-nachts wakker wordt voel ik bijna altijd beweging. Misschien dat ik daarom wel wakker wordt? Vooral als ik dan naar de wc ga en, zoals wij zeggen, het waterbed van de baby leeg laat lopen voel ik de baby een beetje duikelen.

Op de een of andere manier is het nu echt wachten geworden. Maar toch schrik ik er nu soms van als ik bedenk hoeveel weken ik nog maar hoef te wachten.. Misschien omdat ik aan de ene kant het wel fijn vind de baby bij me in de buik te hebben en er verder in huis nog niets te zien is van de komst van een baby? Maar we zien hoe dan ook wél uit naar de komst van deze baby. Wanneer dat is uiteraard nu ook weer een verrassing, net als het geslacht. Maar God weet het, dus leggen we het in Zijn hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen