vrijdag 20 januari 2017

24 weken zwanger

Ja ja de tijd vliegt! Nog maar 16 weken he?!
En het leven gaat hier gewoon door! Ik heb even uitgetest of de B12 injecties écht zoveel verschil maken en ben inmiddels weer aan het prikken... Ja dus! Nu elke week blijven doen in elk geval tot en met de bevalling en daarna zien we wel. Het is dan ook al weer voor jaar als alles goed gaat.
Maar mét B12 heb ik zoveel meer energie en ben ik minder snel ziekig dus we gaan weer door!

En met die energie zit ik dan regelmatig achter de naaimachine. Ik maakte een nieuwe oude broek voor Hannah bijvoorbeeld. Dat was wel weer tijd want die ze nu had was ook al 2 jaar oud en begon te klein en te dun te worden bij haar kont. (ja beide op die plek) Ze groeit de pan uit!
Dus kochten we ook maar even nieuwe broeken in maat 146 voor haar want dat is hoognodig!
Kleine meisjes worden groot, kunnen jullie je deze foto nog herinneren? Ik als de dag van gisteren...
En wat was ze hier een klein meisje... smelt!
Ach ja... over 16 weken lig ik er waarschijnlijk weer zo bij.. charmante foto he!
Dus... ja zo is het heus wel leuk om eens terug te kijken in de tijd. Wel bijzonder om te bedenken dat ik in 2007 zwanger raakte van Hannah. Dus dat is gewoon 10 jaar terug! En toen ik van Hannah 24 weken zwanger was gingen we naar de winterefteling! Toen had ik veel last van oefenweeën en trekkende pijn in mijn litteken. Lange einden lopen was er toen niet bij, vooral veel zitten of liggen. Wat dat betreft weet ik dat mijn lijf het nu beter aan kan omdat het niet nog verzwakt was van een operatie vlak voor ik zwanger raakte. Maar verder kost het hebben van een gezin ook veel energie als je daarbij óók nog zwanger bent en dat had ik toen niet.
We nemen ook nu weer elke dag zoals hij komt en ik doe of laat wat moet.

De baby is nu ongeveer 29 cm en 650 gram. Dat is net zo lang als mijn onderarm van de elleboog tot de pols. De buikomtrek is 18 cm en het bovenbeen zo,n 4,5 cm (net zo lang als de twee laatste kootjes van mijn pink). De hoeveelheid vruchtwater waarin het dobbert wordt in verhouding steeds minder. Het gewicht neemt meer toe dan de hoeveelheid vruchtwater. Hoewel ik zo mijn bedenkingen heb over het verminderen van de hoeveelheid vruchtwater... iets met ervaring inmiddels...
De baby drinkt ook van het vruchtwater en ‘ademt’ het. Dit allemaal om de organen voor te bereiden op het moment dat ze gebruikt moeten gaan worden.

Omdat ik nu 24 weken zwanger ben, zijn we een volgende mijlpaal verder. Officieel zou de baby nu grote kans hebben om buiten de baarmoeder te overleven áls het te vroeg geboren wordt. Uiteraard wel met allerlei medische toeters en bellen voor het opstarten. Voor ons weer een geruststelling dat we alweer zó ver gekomen zijn.
Toch kan er nog steeds van alles misgaan. En dat weten we. Maar dan mogen we zeggen met Psalm 55:23 
Werp al uw bekommernis op de Here, 
Hij zal voor u zorgen; 
Hij zal nimmer toelaten, 
dat de rechtvaardige wankelt.
En dat schreef ik toen bij Hannah, bij de zwangerschap van Nathan en nu weer!
Dit keer vanuit een wit Appelscha gehuld in mist en rijp...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen