vrijdag 16 december 2016

19 weken zwanger

Weer een week voorbij en die begon met de inmiddels bekende plopjes en schopjes.
Geweldig om te voelen! Ik was bezig met ons avondgebed toen het begon dus ik werd een beetje afgeleid. Maar in dit geval was het geoorloofd denk ik zo!
En de rest van de week werd ik regelmatig even afgeleid door een plopje en een schopje. Geweldige momenten zijn dat. Ik moet eerlijk zeggen dat het genieten nu weer een tandje hoger is gegaan. Geluk zit hem in de kleine dingen toch?

Het was waarschijnlijk wel opgevallen maar mijn buik is nu al dikker/breder dan bij de vorige zwangerschap. En dat betekent helaas ook minder ruimte van binnen. En dát betekent dan weer dat mijn lever in dit geval dus ook eerder klem komt te zitten. Ik heb gemerkt dat als ik veel zit op een dag dat ik dan zo af en toe al een steek voel. Even staan en rondlopen verhelpt het meestal, het scheelt ook dat ik weet wat er aan de hand is natuurlijk. Balen is het uiteraard wel, maar ik heb er nog niet constant last van, al zie ik dat wel gebeuren binnenkort. Tot die tijd denk ik er niet teveel over na hoor! 
Ik weet wel dat toen het bij de vorige zwangerschap om de hoek kwam kijken ik een beetje verslagen was. Ik wist dat het tot het einde zo zou zijn zonder enige vorm van verlichting. En nee dat is geen leuk vooruitzicht. Zeker nu ik met Nathan erbij minder rust kan nemen. Maar we weten niet hoe het nu gaat en daar houd ik me nu maar aan vast.

Verder voel ik me nu wel beter. Zo af en toe heb ik energie over. Dan doe ik vervolgens iets wat veel energie kost en zit ik dus de hele avond moe op de bank... maar ik voel me niet meer dag in dag uit verkouden, snotterig of ziek... en dat scheelt al een hele hoop. Sinds deze week neem ik elke ochtend een banaan bij het ontbijt en de dag dat er geen waren was het weer mis, duidelijk effect dus. Verder heb ik nog amper last van de ribben. Behalve bij een fikse niesbui... oef maar het gaat de goede kant op en ik denk inderdaad dat ik na 6 weken er wel vanaf ben gelukkig.

Ik slaap nog steeds goed, al kan ik niet meer op mijn rug in slaap vallen en wordt ik ook wakker als ik op mijn rug terecht kom. Maar als ik meteen weer in slaap val daarna is er geen probleem. Al wordt ik nog steeds niet wakker om te plasssen. Vaak rol ik me om en slaap meteen meer. En dan 's-morgens wakker worden van de buikpijn van een volle blaas... heel bijzonder want ik kan mij van de vorige zwangerschappen herinneren dat ik van begin tot einde er 's-nachts uit moest. Maar ik treur er niet om hoor!



Waar ik ook niet om treur is dat ik nu op Vlieland zit. Lekker een lang weekend weg met Freddy. En ik moet zeggen dat hij het goed heeft bedacht! Meteen al bij aankomst in de haven zagen we zeehonden zwemmen, we kunnen dus wel weer naar huis toch? Grapje hoor. We gaan heerlijk rustig aan doen en genieten van het mooie hier.

En de baby doet lekker mee: die is nu 20 cm lang en weegt ongeveer 240 gram. Inmiddels zijn alle tandjes gevormd en zitten klaar in het verhemelte. Zelfs een paar stompjes van de “grote mensen tanden” zitten er al. De baby is voorlopig erg gericht om de ontwikkeling: veel bewegen, regelmatig vruchtwater drinken om de organen te trainen, en af en toe met de ogen knipperen.
We gaan nog weer een week genieten van Gods wonder in mijn buik!

3 opmerkingen:

  1. Bijna op de helft dus! Als ik het vragen mag, welke problemen had en krijg je met je lever? Nog nooit van gehoord. Groeten Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vragen staat vrij hoor!
      Ik heb een smalle borstkast door een ingedeukt borstbeen.
      En tijdens een zwangerschap worden alle organen naar opzij en naar boven geduwd. Maar naar boven is er niet zoveel plaats.
      In mijn geval betekend dit dus dat mijn lever klem komt te zitten onder mijn ribben. Hier is niets aan te doen én het doet ook nog eens pijn.
      Knijp jezelf maar eens flink in de arm en dat zolang je vast kan houden... alleen ik kan dus niet loslaten.

      Verwijderen
    2. Ok dat lijkt me idd lastig en pijnlijk. Sterkte ermee! Groeten Wilma

      Verwijderen