vrijdag 25 november 2016

16 weken zwanger

Weer een week voorbij en wéér een verjaardag gevierd.
Dit keer was het die van Sem, hij werd al weer 10 jaar!
Nu is het uit met de vierdagen en taart tot dat Nathan 1 jaar wordt.
Dat is ook al bijna!

De 1e Baby/zwangerschapsdoos is weer binnen hoor. Kan ik vanavond mooi aan de jillz!
Deze is van Ouders van nu. De luier gaat bij de stapel voor de eerste week. Dan kan al dat meconium mooi in wegwerpluiers! Op de speen staat niet meer I love Mama of Papa maar I love you. Wel zo leuk voor wie de speen dan ook ziet. Maar we zullen zien of we nu weer een spenenkind krijgen. Bij Nathan was het geen succes...

Verrekte tussenribspieren, nee daar had ik nog nooit van gehoord maar ik heb ze nu wel gevoeld!
Vorige week vrijdag heb ik 's-nachts op mijn rug liggen hoesten en toen schoot het er in... au au au, elke diepe ademteug doet zeer, arm optillen en hoesten is gewoon geen optie (zelfs neus snuiten niet...)
het gaat wel weer over met genoeg bewegen en toch regelmatig diep inademen. En ik zit nu regelmatig met de rode lamp op mijn longen gericht... alsof ik nog niet lang genoeg bezig was met hoesten, snotteren en ziek zijn (ik geloof dat deze zwangerschap mijn afweersysteem plat legt ofzo...)
Inmiddels gaat het al weer beter en kan ik weer zonder de nodige paracetamol. Ik doe wel voorzichtig en slaap op mijn rug, dat is gelukkig voor mij geen probleem. Als ik moet hoesten, niezen of mijn neus snuiten moet ik een kussen tegen mijn ribben duwen dan doet het minder pijn.
Maar oei oei wat wordt je ook daar weer extra moe van!

Dinsdag zijn we weer bij de verloskundige geweest. Dit keer hebben we de baby gezien én het hartje gehoord. Wat een machtig geluid is dat! Dat bezorgt me steeds weer kippenvel.
Alles was goed en wel, bloeddruk was ook netjes al ben ik vergeten te vragen hoe die was.
Nog even gepraat over mijn fantastische weerstand ahum.... en dat ik nu naast veel vitamine c en d ook mijn spuiten van b12 vaker ga doen. Ik ga het nu elke week doen ipv elke 4 weken. Ik hoop dat ik dan eindelijk eens een virusje voorbij kan laten gaan!
Verder is het een gezellig mens en voor je het weet heb je het over heel andere dingen lol.
Afijn, hier nog even een kiekje van de echo. Links het hoofdje en rechts een schouder en het armpje met de hand voor de mond. De baby lag heerlijk tegen de moederkoek gekropen, zal lekker warm zijn daar. De placenta ligt aan de achterkant, bij de 20 wekenecho wordt er natuurlijk gekeken hoever die naar beneden zit.

Ik blijf het zeggen maar elke week leven we in verwachting en dat is op zich al bijzonder. Dus ook deze week weer vol verwondering over het leven in mijn buik. Iedere keer als we lezen wat er deze week gegroeid is of wat de kleine deze week al kan zijn we bijzonder onder de indruk van Gods werk. Hij zorgt dat het allemaal goed gaat en alles op tijd gebeurt.

De baby is nu druk aan het groeien. Nu al 14 cm en 120 gram. Nog steeds niet veel, maar het groeit en het groeit. Het kan de ogen nu bewegen achter de oogleden en af en toe gaan de ogen open, soort knipogen. De kleine kan nu ook doffe geluiden van buitenaf waarnemen. Dus hij of zij kan ons nog niet afluisteren maar harde geluiden vind het niet prettig. Wij ook niet dus dat komt goed uit.

Tot zover nu dus ons enerverende weekje. Met Nathan en Hannah beleven we al heel wat maar met deze zwangerschap is er net weer een schepje bovenop. Wie weet waar we volgende week zijn beland?

1 opmerking: